Електрични уређаји у моторним возилима

.

Уређаји у моторним возилима користе једносмерну струју која је сачувана у акумулатору. Постоје и уређаји за производњу, расподелу и потрошњу електричне енергије.

Код моторних возила значајну улогу имају мали генератор за производњу електричне енергије и акумулатор који омогућава напајање електричних уређаја кад извор не функционише.

Електрични уређаји у аутомобилу су:

  • уређаји за добијање и акумулацију електричне  енергије,
  • уређаји за покретање мотора,
  • уређаји за паљење радне смеше,
  • уређаји за осветљење и сигнализацију возила,
  • осигурачи,
  • прекидачи,
  • систем за прање и брисање стакла,
  • систем за климатизацију,
  • антена и радио…

Сви ови уређаји повезани су проводницима у једну целину.

1.  Добијање и акумулација електричне енргије

Потребну електричну енергију код возила за потрошаче производи генератор/алтернатор. Вратило мотора, преко клинастог каиша, обрће ротор генератора и тако он производи струју само док мотор ради.

Акумулатор обезбеђује возилу ел. енергију и кад мотор не ради. Повезан је са генератором преко реглера (регулатора) који има улогу  да потрошачима обезбеди исти напон ел. енергије.

Акумулатори на моторним возилима  имају напон 6, 12, или 24 волта. Без регулатора напон би варирао, јер се ротор генератора не обрће истом брзином, већ у зависности од броја обртаја мотора.  Реглер потуно прекида везу између генератора и акумулатора када генератор не ради или када даје напон мањи од оног у акумулатору. Најважнији део реглера је електромагнет.

2. Систем за покретање аутомобилског мотора

 Покретање погонског мотора се остварује системом за стартовање који чине:

  • акумулатор,
  • прекидач (контактни кључ),
  • електропокретач (стартер/алнасер),
  • спојни каблови.

Када се укључи пекидач (помоћу контактног кључа), потече јака струја из акумулатора до покретача, а од овог кроз масу назад у акумулатор. Покретач окрене неколико пута замајац док мотор не упали, тј. док не почне да ради.

Главни део система за стартовање возила чини електромотор једносмерне струје, тзв. електрични покретач (стартер/алнасер). Електропокретач  је једносмерни  редни електромотор који троши много струје, али има довољно снаге да  стартује мотор.  При покретању аутомобилског мотора покретачи троше и до 100 А струје из акумулаторске батерије од 24 V. Због тога време стартовања мотора треба да буде што краће.

3. Уређај за паљење радне смеше

Овај уређај помоћу електричне варнице пали радну смешу (мешавину бензина и ваздуха) у цилиндрима мотора. Аутомобил са бензинским мотором има батеријски (акумулаторски) уређај за паљење радне смеше. Уређај за батеријско паљење претвара струју ниског напона из акумулатора, тј. из генератора у струју високог  напона (15000 V) и у тачно одређеним интервалима распоређује је на свећице појединих цилиндара мотора.

4. Уређаји за сигнализацију и осветљење возила 

Уређаји за сигнализацију и осветљење возила су:

  • фарови,
  • предња и задња позициона светла,
  • светла за показивање маневрисања возила ( стоп-светла, показивачи   правца),
  • унутрашња и помоћна светла,
  • контролне сијалице (количина горива, температура воде ухладњаку, притисак уља, рад генератора…).

  5. Проводници за ел. инсталацију на моторним возилима:

  • се састоје од већег броја танких бакарних жица,
  • изолација им је лакирана,
  • од њиховог попречног пресека зависи пад напона и загревање проводника.

.

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s

%d bloggers like this: