Елементи машина и механизама

.

 мапа ума

Према функцији елементи машина и механизама који улазе у састав сваке машине најчешће се деле на:

  1. елементe за везу
  2. елементе за пренос снаге и кретања и
  3. специјалне елементе.

1. Елементи за везу

Елементи за везу – служе за спајање два или више делова у једну целину. Везе могу бити раздвојиве и нераздвојиве.

У елементе за везу убрајају се:

  • завртњи са наврткама
  • клинови
  • закивци
  • опруге и
  • везе остварене заваривањем, лемљењем и пресовањем.

а) Везе завртњима су раздвојиве везе, јер се по потреби могу разорити без разарања. Чини их завртањ и навртка.

Основу ове везе чини навој који може бити различитих профила:

  • троугаоног – милиметарски навој (ознака је нпр. М20…),
  • трапезног  и други.

б) Клиновима се остварују чврсте везе лимова мале дебљине. Често се користе за везу главчине и вратила, разних полуга и сл.

в) Закивцима се остварују нераздвојиве везе лимова мале дебљине. Данас се ове везе замењују спајањем лимова заваривањем.

г) Опруге служе за еластично везивање машинских елемената

Опруге могу бити:

  • завојне,
  • лиснате и
  • спиралне….

2. Елементи за преношење снаге и кретања

Да би се остварило жељено кретање радног елемента машине одређене снаге (силе, односно момента), неопходно је пренети кретања и оптерећење од погонске до радне машине (или дела машине). То се изводи помоћу елемената и склопова за преношење оптерећења и кретања.

У ове елементе спадају:

  • осовине и вратила,
  • лежишта,
  • спојнице,
  • фрикциони точкови и преносници,
  • зупчаници и зупчасти преносници,
  • ременице (каишници) и ремени (каишни) преносници и
  • ланчаници и ланчасти преносници.

а)  Осовине и вратила су машински елементи који служе за пренос обртног кретања и оптерећења и на које се монтирају обртна тела (зупчаници, каишници и др.).  Осовине не преносе механички рад (снагу), па су изложене савијању. Вратила преносе механички рад, те су изложена савијању и увијању. Могу бити: права, коленаста, еластична итд.

б) Лежишта су ослонци вратила и осовина у којима се рукавци могу обртати.

Према конструкцији могу бити:

  • клизна и
  • котрљајућа.

Зависно у ком смеру преносе оптерећење, лежишта могу бити:

  • радијална,
  • аксијална и
  • радиаксијална.

У лежиштима се ослобађа топлота па је неопходно подмазивање.

в)  Спојнице су елементи за спајање вратила или неких обртних елемената.

Могу бити:

  • круте,
  • еластичне и сл.

 г) Фрикциони точкови и преносници користе се за преношење мањих оптерећења и кретања при мањим растојањима вратила. Кретање се остварује на основу трења између точкова и остварења приближно исте обимне брзине на њима. Због проклизавања немају сталан преносни однос, па се све мање користе.

д) Зупчаници и зупчасти преносници служе за преношење снаге и кретања при окретању два или више вратила која су на мањем растојању. Зупчаници се користе у паровима као зупчасти преносници. Могу бити:

  • прости (са једним паром) и
  • сложени (са више парова).

У зависности од праваца оса вратила и облика зуба примењују се различити зупчасти парови:

  • цилиндрични (осе вратила су паралелене),
  • конични (осе се секу под паралелним углом),
  • пужни (пуж и пужни точак; осе се мимоилазе под правим углом) и
  • зупчаста летва, када се осе вратила мимоилазе.

ђ) Ременице (каишници) и ремени (каишни) преносници  користе се за пренос снаге и обртања између два вратила на већем растојању.

Каишни преносник може бити изведен са пљоснатим ременом као:

  • отворен
  • укрштен,
  • полуукрштен и
  • степенаст.

е) Ланчаници и ланчасти преносници користе се када је размак између вратила већи,где се мора остварити константан преносни однос. За преношење снаге користе се ланци и  ланчаници, а кинематика је слична каишним и зупчастим преносницима.

3. Специјални елементи

Као специјални елементи данас се много користе:

  • елементи клипних машина (клип, цилиндар, клипњача) и
  • елементи за вођење и регулацију гасова, течности и паре (цеви, вентили, славине, колена, наставци и др.)

 

Овај приказ слајдова захтева јаваскрипт.